پذیرش اینترنتی

اخبار مرتبط

تعداد بازدید: 55950
زبان : فارسی

مگس پران

تاریخ درج خبر : 1398/3/21

آيا تابه حال ذرات کوچک شناوري جلو چشمانتان ديده ايد؟

 

مگس پران چشم

آيا تابه حال ذرات کوچک شناوري جلو چشمانتان ديده ايد كه هرگاه سعي مي كنيد نگاهي دقيق تر به آنها بيندازيد از جلو چشمتان محو مي شوند اما با حركت دادن چشمتان دوباره ظاهر مي شوند. آنچه که مشاهده می کنید، یک پدیده شایع به نام مگس پران است.  

 

مگس پران ها، ساختارهای کوچک پروتئینی در داخل چشم هستند که باعث می شوند شما نقاط تیره، لکه یا شکل های کرم مانند در میدان بینایی خود مشاهده کنید.مگس پران ها با تغییر نگاه شما حرکت می کنند و زمانی که به چیزی با پس زمینه روشن مثل یک دیوار سفید یا آسمان آبی روشن، نگاه می کنید بیشتر ظاهر می شود.مگس پران ها در اشکال و اندازه های مختلفی هستند و در آن واحد ممکن است چند مگس پران با هم ببینید. مردم اغلب مگس پران خود را به صورت نقاط سیاه، مو، تار عنکبوت و یا حتی حشرات که در میدان بینایی شان بالا و پایین می روند، توصیف می کنند. بعضی از بیماران می گویند که سعي می کنند که با ضربه زدن به آنها، اين ذرات شناور را ازبين ببرند يا از جلوي چشمانشان دور كنند.  چه چیزی باعث مگس پران چشم می شود؟ همانطور که مسن تر میشویم، مایع ژل مانند که بخش اعظم چشم را تشکیل می دهد (به نام زجاجیه) از یک بافت صاف و ضخیم به یک مایع آبکی حاوی توده های کوچک پروتئینی شناور در آن تبدیل می شود. هنگامی که نور وارد چشم می شود، سایه این ذرات پروتیینی بر روی شبکیه (بافت حساس به نور در پشت چشم) می افتد، که در نهایت روی تصویری که می بینید، نشان داده می شوند. همانطور که به اطراف نگاه می کنید، مگس پران ها در زجاجیه حرکت می کنند و سایه ها در میدان دید شما حالت شناور پیدا می کنند.به غیر از تغییرات مربوط به سن در زجاجیه، به طور معمول علت خاصی برای  مگس پران چشم وجود ندارد، هرچند آسیب چشم، عفونت، التهاب و یا پارگی شبکیه می تواند باعث ایجاد آنها شود.

 

آیا مگس پران چشم خطرناک است؟

 

ممکن است مشاهده ذرات شناور در محدوده دید نگران كننده باشد، اما مگس پران ها بسیار شايع و بی ضرر هستند. در حقیقت، اکثر مردم در طول زندگي خود (پس از 40 سالگی) مگس پران را تجربه خواهند کرد. اگرچه مگس پران ها خودشان خطرناک نیستند، اما در برخی موارد می توانند نشانه ای از بيماري تهدید كننده بينايي باشند.

 

جمع شدن و رقيق شدن زجاجيه، می تواند باعث کشیدگی شبکیه و در نتیجه سبب بروز پارگی یا جدا شدگی شبکیه شود -  تا جایی که شبکیه از زجاجیه جدا می شود. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است جرقه یا رگه هایی از نور و نقاط سیاه ببینید و یا سایه ای روی دید شما بیفتد. این اتفاق بسیار خطرناک است و ممکن است منجر به نابینایی شودکه نیاز به درمان فوری دارد.

 

آیا بايد به پزشك مراجعه كنيم؟

از آنجا که مگس پران ها می توانند نشانه یک مشکل جدي باشند كه ممكن است به نابینایی ختم شود، ضروری است که شما هر گونه مگس پران جدید را معاينه کنید تا از پارگی یا جدا شدن شبکیه جلوگیری شود. پس حتما به یک چشم پزشک مراجعه نمایید.

هر گونه مگس پران که جدیدا اتفاق می افتد را به درستی بررسی کنید؛ زیرا اگر پارگی شبکیه زود تشخیص داده شود، درمان آن آسان تر است - اما اگر پارگی بیشتر شود، ممکن است نیاز به انجام جراحی تهاجمی باشد.

 

آيا مگس پران ها از بين مي روند؟

در اغلب موارد، فلوترهای چشم (مگس پران) پس از چند ماه از بین می روند یا به این دلیل که آنها در محدوده دید شما نیستند یا به دلیل آنکه به آنها عادت کرده اید و دیگر به آنها اهمیتی نمی دهید.

گاهی اوقات، مگس پران ها به خودی خود از بین نمی روند. اگر این مگس پران ها باعث اختلال در روند زندگی شما شده اند، باید به چشم پزشک متخصص شبکیه مراجعه نمایید. پس از معاینه، پزشک می تواند در مورد گزینه های درمان با شما صحبت کند.

 

مگس پران ها چگونه درمان می شوند؟

مگس پران ها به دو روش درمان می شوند. جراح یا با استفاده از لیزر توده های پروتیینی را درون زجاجیه می شکند و یا با استفاده از جراحی ویترکتومی ، مگس پران ها را از بین می برد. معمولا درمان مگس پران با جراحی زیاد رایج نیست.

بیمارستان دکتر خدادوست دارای تعدادی جراح شبکیه بسیار با تجربه است که متخصص در درمان با لیزر و جراحی هستند.

 

 

 

از   48   رای
3.8

   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ترمه - پنج شنبه 13 تیر 1398

سلام، ممنون از مطالب مفیدتون