پذیرش اینترنتی

اخبار مرتبط

 

اين تست معمولا براي تشخيص اختلالات و ناهنجاري هاي چشمي انجام مي شود. ممكن است پزشك براي تاييد تشخيص خود، تعيين روش درماني مناسب و يا بررسي عروق شبكيه و خونرساني به آنها،اين تست را توصیه كند.

آنژيوگرافي معمولا براي تشخيص مشكلات چشمي زير استفاده مي شود:

  • ورم ماكولا (تورم قسمتي از شبكيه كه باعث اختلال در بينايي مي شود)
  • رتينوپاتي ديابتي (عروق شبكيه بر اثر ديابت آسيب مي بينند و يا رگهاي غيرنرمال ايجاد مي شوند)
  • تخريب ماكولا به علت پيري
  • انسداد عروق چشم
  • جمع شدگي ماكولا (چروك شدن بخشي از شبكيه بدليل تجمع مايع پشت آن)
  • سرطان چشم

آنژيوگرافي فلورسئين همچنين براي دنبال كردن تغييرات بيماري چشمي در طول مدت زمان و تعيين محدوده درمان، استفاده مي شود.

 

آنژيوگرافي چشم چگونه انجام مي شود؟

كل پروسه آنژيوگرافي کمتر از نيم ساعت طول مي كشد. ابتدا در چشم هاي بيمار قطره گشاد كننده مردمك ريخته مي شود. بعد از اتساع مردمك چشم، رنگ بي خطر فلورسئين در وريد بازويي تزريق مي شود. در 10 تا 15 ثانيه  ابتدايي پس از تزريق، رنگ فلورسئين در همه عروق بدن حركت مي كند و به عروق شبكيه چشم هم مي رسد كه باعث درخشان شدن آنها مي شود.

هنگامي كه رنگ فلورسنت به عروق شبكيه مي رسد با يك دوربين مخصوص از آنها عكسبرداري مي شود. اين تصاوير در تشخيص ناهنجاريهاي شبكيه و محدوده هدف دردرمان، به پزشك كمك مي كند.

 

 

مراقبت هاي پس از آنژيوگرافی

تاثير قطره هاي گشاد كننده مردمك تا چندين ساعت باقي مي ماند و باعث تاري ديد و حساسيت به نور مي شود. به خاطر داشته باشيد كه عينك آفتابي با خود بياوريد و يك نفر همراه داشته باشيد تا شما را به خانه برساند زيرا پس از آنژيوگرافي، شما امكان رانندگي نداريد.

 

عوارض

شايع ترين واكنش در هنگام تزريق رنگ، تهوع و استفراغ است. اين حالت گذراست و با چند نفس عميق از بين مي رود. همچنين خشكي دهان، افزايش بزاق، افزايش ضربان قلب و عطسه هم ممكن است براي بيمار اتفاق بيفتد . وقتی به اشیاء نگاه می کنید ، ممکن است تار به نظر برسند و يا يك ته رنگ خاص داشته باشند. این عارضه جانبی طی چند دقیقه از بین می رود.

پس از آنژيوگرافي،  پوست بدن به مدت چند ساعت زرد رنگ مي شود. همچنين رنگ ادرار به مدت 24 ساعت زرد پررنگ يا نارنجي مي شود که نوشیدن مایعات فراوان توصیه می شود.
اگرچه نادر است ، اما این احتمال وجود دارد که شما یک واکنش آلرژیک به رنگ فلورسئین داشته باشید. افرادی که به رنگ حساسیت دارند ممکن است دچار  کهیر یا خارش پوست شوند كه با آنتي هيستامين تزريقي يا خوراكي رفع مي شود. به ندرت ممکن است فرد دچار مشكلات تنفسي یا سایر مشکلات جدی شود.

نکته: اگر دارو یا مکمل خاصی مصرف می کنید حتما قبل از انجام آنژیوگرافی به پزشک اطلاع دهید. در صورتی که باردار هستید یا در این مورد شک دارید، مجاز به انجام آنژیوگرافی نمی باشید.

از   11   رای
5.31

   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.