پذیرش اینترنتی

اخبار مرتبط

در رتینوپاتی سروز مرکزی یا CSR ، شبکیه از از لایه زیر آن (مشیمیه) جدا می شود و در فضای ایجاد شده مایع جمع می شود. این مشکل در مردان بیشتر از  زنان اتفاق می افتد و اغلب در افراد بین 20 تا 50 سال دیده می شود. به طور طبیعی یک چشم را تحت تأثیر قرار می دهد و اکثر افرادی که به آن مبتلا می شوند، دوباره دچار آن خواهند شد.


چه عواملی باعث ایجاد رتینوپاتی سروز مرکزی می شود؟
متأسفانه مشخص نیست چه عواملی باعث جدا شدن پرده شبکیه و جمع شدن مایع زیر آن (نشت مایع میان بافتی) می شود ، اما تحقیقات نشان می دهد كه استرس می تواند  آن را بدتر كند (افرادی که همیشه مضطرب هستند personality A). گروهی از داروهای موسوم به کورتیکواستروئیدها نیز می توانند باعث بروز CSR  شوند و یا آن را بدتر کنند. به نظر می رسد افزایش سطح هورمون کورتیزول (که اغلب در افراد مبتلا به آپنه خواب ، سندرم کوشینگ یا کسانی که شیفت های کاری نامنظمی دارند، بیشتر است) ، احتمال ابتلا را نیز بیشتر می کند. همچنین شواهدی وجود دارد که CSR می تواند ناشی از عفونت باکتریایی به نام H پیلوری ، برخی داروها یا حتی بارداری باشد.

 

 

علائم

  • تاری دید در یک چشم
  • دیدن نقاط یا لکه های تیره رنگ در مرکز بینایی
  • محو و کج دیدن تصاویر
  • کوچکتر از حد معمول دیدن اجسام

 

درمان
در بیشتر موارد ، مایع بدون هیچگونه درمانی و بصورت خود به خود جذب می شود. اکثر افراد مبتلا به CSR ، بیشتر یا تمام بینایی را که قبلاً داشتند ، بدست می آورند. بعد از گذشت سه ماه، اگر تجمع مایع هنوز وجود داشته باشد ، ممکن است نیاز به مداخله درمانی باشد تا از آسیب بیشتر به شبکیه جلوگیری شود.
یکی از گزینه های درمانی، استفاده از لیزر برای از بین بردن نشت مایع زیر ماکولا وسوزاندن عروق نشت کننده است ، اما نمی تواند خیلی نزدیک به مرکز ماکولا استفاده شود ، زیرا ممکن است به مرکز بینایی شما آسیب برساند. در این صورت ، ممکن است به شما فتودینامیک درمانی (لیزر PDT) پیشنهاد شود که در آن از یک داروی ویژه که با نور فعال می شود استفاده می شود و به ماکولا آسیبی نمی رساند. همچنین بیمار باید در شیوه زندگی خود تغییراتی از جمله کاهش استرس یا متوقف کردن هرگونه دارویی که می تواند شرایط را بدتر کند، ایجاد کند.

از   1   رای
10

   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.