پذیرش اینترنتی

اخبار مرتبط

بیش از یک سوم آمریکایی ها پیرچشمی دارند، یعنی از دست دادن تدریجی دید نزدیک با افزایش سن. بیشتر مردم از عینک یا لنزهای تماسی استفاده می کنند، اما این لنزها به راحتی گم می‌شوند یا  و عینک نیز باعث حس سنگینی روی چشم می شود. اکنون، یک درمان غیرجراحی امیدوارکننده برای پیرچشمی در راه است: قطره های موضعی چشم.

 

دو نوع قطره چشم

پیرچشمی زمانی رخ می دهد که عدسی چشم به مرور زمان سفت شده و انعطاف پذیری خود را از دست می دهد و باعث کاهش تمرکز بر روی کلمات در هنگام مطالعه می شود. دو نوع قطره چشم - هر کدام با مکانیسم های منحصر به فرد - این مشکل را برطرف می کند. قطره های Miotic باعث انقباض مردمک می شود وموارد خارج از تمرکز را محدود می کند. اولین قطره تایید شده توسط FDA برای پیرچشمی نوعی قطره میوتیک است.نوع دیگر، قطره های نرم کننده لنز می باشد که به بازیابی انعطاف پذیری لنز کمک می کند.

 

قطره های میوتیک

قطره های میوتیک اندازه مردمک را تغییر می دهد و همچنین ممکن است توان اندام مژگانی را افزایش دهد. این قطره با ایجاد یک «اثر سوراخ سوزن» مانند، میزان فوکوس (تمرکز) دور و نزدیک را به حداکثر می‌رساند. شرکت آلرگان اولین قطره چشمی تایید شده توسط FDA را برای درمان پیرچشمی در سال 2021 بیرون داد.

اهمیت این تأییدیه FDA بسیار زیاد است زیرا تقریباً 2 میلیارد نفر در سراسر جهان مبتلا به پیرچشمی هستند. کریستوفر استار، چشم‌پزشک مرکز پزشکی ویل کورنل در نیویورک می‌گوید: عینک، لنزهای تماسی و جراحی، درمان‌های رایج هستند، اما به دلایل مختلف برای همه بیماران به خوبی عمل نمی‌کنند. «داشتن یک گزینه درمانی جدید به صورت قطره چشمی، روشی مکمل در کناردرمان های رایج ما جهت این مشکل چشمی است که اساساً همه افراد بالای 40 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

 

قطره های نرم کننده لنز

این نوع قطره، عدسی سفت شده چشم به علت افزایش سن را نرم می کند. هنگامی که لنز انعطاف پذیری خود را به دست آورد، چشم بهتر می تواند بر روی اجسام نزدیک تمرکز کند. قطره های نرم کننده لنز نمی توانند دید نزدیک را به طور کامل بازیابی کنند. اما ممکن است بتوانند زمان پیرچشمی را تا 10 سال به عقب بیندازند. این نوع قطره ممکن است برای افراد که آب مروارید ندارند و در مراحل اولیه پیرچشمی هستند، بهترین کارایی را داشته باشد که شامل تقریباً نیمی از افراد مبتلا به این بیماری می شود.شرکت  Novartis اولین قطره نرم کننده لنز را تولید کرده است و در حال حاضر در فاز 2 آزمایشی است.

 

آیا قطره ها به خوبی عینک عمل می کنند؟

مطالعات اخیر نشان می دهد که قطره های میوتیک حدودا 30 دقیقه پس از استعمال،  عمل کرده و اثر آن بین چهار تا هفت ساعت ادامه دارد. پس از بین رفتن اثر اصلاحی، قطره ها باید دوباره استفاده شوند. در مقابل، قطره های نرم کننده لنز ممکن است برای چندین سال به کار خود ادامه دهند. افرادی که از هر دو نوع قطره استفاده می کنند تا 7 خط دید نزدیک به دست آورده اند - به همان اندازه که با عینک مطالعه پیدا می کنند. برخی از افرادی که این قطره را مصرف می کردند دچار سردرد، محدودیت بینایی در شب یا مشکل در تشخیص یک شی از پس زمینه آن شدند.

برخی از بیماران ممکن است بتوانند از ترکیبی از قطره های میوتیک و نرم کننده عدسی برای به حداکثر رساندن بینایی استفاده کنند. دیگران ممکن است از یک نوع قطره بیشتر از نوع دیگر سود ببرند. برای مثال، اگر آب مروارید اولیه دارید، ایجاد اثر سوراخ سوزنی می تواند بینایی شما را بدتر کند. به همین دلیل انجام یک معاینه چشم کامل برای ارزیابی سلامت چشم مهم است.

 

در مورد جراحی چشم چطور؟

برخی از افراد نیز ممکن است گزینه ای برای اصلاح پیرچشمی با جراحی چشم داشته باشند. اعمال جراحی برای اصلاح پیرچشمی شامل کاشت لنز داخل چشمی، اینله قرنیه و جراحی انکساری لیزری (LASIK) است. با این حال، همه بیماران کاندید مناسبی برای این روش ها نیستند. علاوه بر این، هزینه جراحی ها زیاد است.

قطره های چشمی برای بسیاری از افرادی که با پیرچشمی زندگی می کنند، انتخابی معنادار و مقرون به صرفه است. اما باید به خاطرداشته باشید که روش درمانی برای همه افراد، یکسان نیست. چشم های هر شخص، منحصر به فرد است – و عینک، قطره و جراحی همگی مزایا و معایب خود را دارند. پزشکان ، توصیه می‌کنند که یک معاینه جامع چشم به شما کمک کند تا بهترین گزینه را پیدا کنید.

لازم به ذکر است که این قطره ها هنوز در ایران موجود نیستند.

از   4   رای
4.75

   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.