پذیرش اینترنتی

اخبار مرتبط

بسیار در حوادث خوانده یا شنیده اید که در مهمانی هایی بدلیل خوردن مشروبات الکلی، عده ای نابینا شده اند. علت این آسیب جبران ناپذیر، وجود متانول است. متانول (الكل چوب) يك ماده بی رنگ و بو، بسيار سمي، خطرناك و كشنده است كه مصرف مقدار بسيار اندكي از آن مي تواند باعث عوارض شديد و جبران ناپذيري شود. از متانول به‌ عنوان حلّال در محلول‌های چاپ و تکثیر، چسب‌ها، رنگ‌ها و جلادهنده‌ها، استفاده می‌شود.

متانول به راحتی در دستگاه گوارش جذب می شود و در مدت 30 تا 60 دقیقه به حداکثر غلظت خود در سطح خون می رسد. بر اثر دگرگونی متانول در کبد، موادی تولید می شود که تجمع آنها در چشم منجر به نابینایی موقت یا دائمی چشم ها می شود.

متانول سمّیت بالایی در بدن انسان دارد. مصرف تنها 10 میلی لیتر متانول خالص و متابولیز آن به اسید فرمیک می تواند موجب نابینایی به واسطه تخریب عصب بینایی شود. نابینایی دائمی، نگران کننده‌ترین عارضه بلند مدت در بازماندگان است.

مسموميت با متانول در عرض 30 دقیقه تا 4 ساعت ایجاد می‌شود که به صورت گیجی و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، درد شکم، سر درد و تضعیف دستگاه اعصاب مرکزی است.

پس از این علائم یک دوره نهفته وجود دارد که تقریبا شش تا بیست و چهار ساعت، بسته به دوز مصرف متانول، به طول می‌انجامد و بعد از آن اسیدوز متابولیک ایجاد شده که باعث آسیب شدید به کلیه ها و اختلال در کارکرد بینایی می‌شود. از علائم چشمي می توان به گشادشدن مردمك‌هاي چشم، دوبینی، ترس از نور، احساس دیدن طوفان برفی، دید تونلی، تاری دید و نابینایی اشاره کرد.

از آنجايي كه مصرف متانول باعث علائم شرب خمر از جمله مستي نمي‌‌شود، در صورتي كه فردي مشروبات الكلي مصرف كند و علائم شرب خمر در او ايجاد نشود اما علائم مسموميت ياد شده در وي نمايان شود، لازم است بدون فوت وقت به اورژانس‌هاي بيمارستاني يا اورژانس مسموميت براي انجام اقدامات درماني تخصصي مراجعه كند.

از   31   رای
7.86

   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.